Систематизація й узагальнення вивченого про дієприслівник
Урок - лабораторія мислення
Конспект уроку
7 клас
Дички Наталії Іванівни,
вчителя української
мови та літератури
Мукачівської ЗОШ I – III ст. №2
ім. Т.Г.Шевченка
Тема. Систематизація
й узагальнення вивченого про дієприслівник
Мета уроку:
навчальна - закріпити знання
учнів про дієприслівник, повторити правила написання дієприслівника з часткою
не, вдосконалити орфографічні й пунктуаційні навички, його ознаки, вдосконалити
орфографічні й пунктуаційні навички:
розвивальна - розвивати уяву,
логічне, образне та критичне мислення, вміння сприймати і редагувати речення з
дієприкметниковими зворотами, формувати активну пізнавальну мотивацію учнів,
упевненість у власній спроможності
самостійно здобувати знання; виховна - виховувати повагу до народних звичаїв, любов
до рідного слова.
Тип уроку: урок
узагальнення й систематизації знань .
Форма: урок-лабораторія
мислення.
Обладнання:
схеми, картки, фразеологічний словник, презентація.
Міжпредметні зв’язки: народознавство,
усна народна творчість,
література.
Перебіг уроку
Епіграф: Я калина, я
краплина
твого серця, Україно!
І. Оголошення теми і мети уроку.
Самооцінка
знань учнів. Я вважаю, що вивчив тему на … балів.
ІІ. Мотивація навчання. Виступ
творчого Лінгвіста:
- Юні мовознавці! Вітаю вас у своїй
лабораторії мислення. Сьогодні ми поговоримо про калину. А ще я хочу дізнатись, як ви засвоїли тему
«Дієприслівник». Пропоную вам виконати комплекс творчих вправ у моїх
лабораторіях. Кожний, хто правильно відповість, отримає по одному балу
за кожну відповідь, а в кінці уроку ми підсумуємо ваші результати. Успіхів
вам!
1. Лабораторія «Мікрофон»
-Що таке дієприслівник? -Які ознаки має від дієслова? -Які
ознаки має від прислівника? -На
які питання відповідає? -А
що утворює дієприслівник разом із залежними словами? -Чим
дієприслівник виступає в реченні?
2. Лабораторія «Аукціон»
- Доберіть до слова виголосивши синоніми-дієприслівники.
“Хто більше і швидше?” – запитує
Лінгвіст. Складіть із двома синонімами
речення.
Відповідь: вимовивши , промовивши,
кажучи, подейкуючи, розповідаючи, бесідуючи, балакаючи, говорячи,
промовляючи, базікаючи, патякаючи…
3.Лабораторія«Цікавинка» Мудрий Лінгвіст
пропонує цікаві завдання.
1.“Тематичні терміни”. Запишіть
терміни, які ви вивчили по темі.
2. Самостійна робота. Запишіть речення, розставляючи
розділові знаки при дієприслівниковому звороті, підкреслити члени речення.
Варіант І. Не взявшись
за сокиру хати не зробиш. Не спитавши броду не лізь у воду. Не працюючи ситий
не будеш. Не бажаючи образити скажу.
4.Лабораторія «Рекламна
пауза»
Лінгвіст
пропонує вам знайти мовні помилки у
рекламному тексті
Червона калина від ста хворіб лікує.
Якщо
вас огорнуло не _ бажання
будь-що робити_ не
забувайте про калину.
Скуштувавши бабусиних пиріжків з калиною_ ви неодмінно станете бад_орішими. А
може ви роздратовані? Ви одразуж заспокоїтесь _ випивши відвар із кори калини. А додавши
червоних плодів з цукром чи медом до гарячого чаю_ ви позбавитесь заздрошчів_ злості_
пихатості. Не забувайте! Сік калини дуже користний як косметичний засіб.
І звичайнож_ посадивши калину на своєму обійсті_ будьте певні: ніяке лихо непереступить поріх вашої хати.
- Про що ми дізнались із цього тексту? Яка тема і основна думка тексту? Складіть
“сенкан” до слова калина. Запишіть по пам’яті усі дієприслівники .
Зразок. Сенкан до слова калина:
1.
Калина.
2.
Червона , смачна, квітуча, пахуча, мамина, красива…
3.
Червоніє, пахне, цвіте, росте, лікує…
4.
Червона калина – символ України.
5.
Калина – кущ, оберіг, символ…
5. Лабораторія «Фразеологічна». Робота в парах
Користуючись словником, пояснити значення
фразеологізмів, увести їх у речення: засукавши рукава ; чухаючи потилицю;
склавши руки ;шукаючи
кістки в молоці ; поклавши руку на серце; обливаючись потом .
Відповідь:
братися ревно до роботи; задуматися, не знаючи, що робити; бути пасивним, не
діяти; шукати те, чого знайти не можна; щиро, чистосердечно; дуже важко
працювати.
6.Лабораторія«Орфографічна» Записати речення, прибравши риску, пояснити правопис не з дієприслівниками.
1) Не/нагнувшись, гриба не знайдеш.
2) Не/хтуючи честю, не вбережеш совісті. +
3) Не/працюючи, не будеш ситим.
4) Не/славлячи інших, соромиш себе.
5) Не/навидячи ближніх, оскверняєш себе. +
6) Не/розтрощивши горіх, не смакуватимеш
зернятком.
7. Грайлива лабораторія
8. Лабораторія « Кластер». Робота в групах
Учитель пропонує
учням закінчити речення дієприслівниковими зворотами одночасної дії, записати
кожну відповідь на окремих смугах і прикріпити на дошці навколо заданого
речення.
І група: Я йду
по вулиці, …(розглядаючи дерева, думаючи про уроки…)
9. Лабораторія
«Підсумково-рефлексійна»
На уроці я: дізнався..., повторив..,
навчився.., зрозумів..
ІІІ. Домашнє завдання. Написати твір на тему:
«Про що мені розповіла калина за вікном?», використовуючи опорні
словосполучення; виписати до 10 висловів з дієприслівниками з творів усної
народної творчості.
ІV. Підсумкове слово Лінгвіста: А
сьогоднішній урок довів нам, що «Без верби і калини
нема України», а без знань немає щасливого майбутнього.
V. Оцінки
за роботу у творчій лабораторії мислення.
Немає коментарів:
Дописати коментар