Узагальнювальне слово при
однорідних членах речення. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах
Конспект уроку
5-А клас
Дички Наталії Іванівни,
вчителя української
мови та літератури
Мукачівської ЗОШ I – III ст. №2
ім. Т.Г.Шевченка
Мукачево-2014
Мовна
лінія. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка і тире
при узагальнювальних словах.
Культурологічна лінія. Багатство народної символіки.
Мета уроку:
навчальна – поглибити знання учнів про
однорідні члени речення; навчати визначати їх уреченні;формувати уміння ставити
розділові знаки при них; закріпити правила постановки розділових знаків
уреченнях з узагальню вальними словами;
розвивальна –розвивати навички читання
тексту; уміння учнів працювати колективно та самостійно, логічне мислення,
творчу уяву; виховна
– виховувати інтерес до народної символіки, до рідного слова, сприяти
естетичному розвитку особистості.
Тип і вид уроку: урок систематизації й
узагальнення знань;
урок-мандрівка.
Міжпредметні зв’язки: українська
література, народна творчість.
Обладнання: гілочка калини з вербою,
презентація.
Перебіг уроку
I.
Організаційний момент.
1. Настановчо – мотиваційний етап
Сіли, дітки, всі рівненько
Усміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
й працювати почали.
Подивіться одне на одного,
подаруйте усмішку. А тепер налаштуймося до уроку.
Аутотренінг
Я – учень.
Я – особистість творча.
Я думаю, аналізую.
Не боюся висловлювати свої судження.
Помилившись, шукаю істину.
Я хочу знати і вміти.
Діти, чи
любите ви загадки? Спробуйте відгадати
У вінку
зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу
вроду
Так, це
калина, яка завітала до нас у гості. (показ слайду – гроно калини).
Наша гостя
принесла нам багато сюрпризів, цікавих завдань до теми «Узагальнювальне слово
при однорідних членах речення».
II.
Оголошення теми, очікуваних результатів.
(Записати дату та тему уроку).
З казковою героїнею ми помандруємо
різними володіннями мовознавчої науки, які спроектовані у гроні нашої гості.
Діти, що ви очікуєте від
сьогоднішнього уроку? Зараз ви продовжите речення і правильно відповівши на
запитання, будете мати можливість скласти лото – гроно калини.
Лінгвістичне лото (слайд).
-
Що таке речення?
-
Які
члени речення називаються однорідними?
-
Які
розділові знаки ставимо при однорідних членах речення?
-
Які
слова називаються узагальнювальними?
-
Які
розділові знаки ставимо, якщо узагальнювальне
слово стоїть перед однорідними членами речення?
- Які розділові знаки ставимо, якщо узагальнювальне
слово стоїть після однорідних
членів речення?
- Для чого потрібні розділові знаки?
- На
що можуть вплинути розділові знаки в реченні чи тексті?
Усі добре розуміють
вагу розділових знаків у реченні, адже саме вони допомагають конкретизувати
його зміст. Як сказав К.Паустовський: «Розділові знаки тримають текст і не
дають йому розсипатися».
III.
Мотивація навчальної діяльності.
Де ви, учні, можете застосувати набуті знання?
IV.
Узагальнення й систематизація знань.
Епіграфом
уроку ми обрали слова
Без верби і калини – нема України
Народна творчість
(Виразне читання епіграфа уроку, пояснення його змісту, запис у зошити).
Верба і калина – одвічні символи, з якими асоціюється найсвятіше,
найдорожче – любов до рідної землі, до свого народу.
А чи знаєте ви, що символізують ці
образи?
(Верба – це символ краси, неперервності
життя.
Калина – це символ кохання, дівочої вроди).
Колективна
робота
Ø Запишіть речення на дошці. Підкресліть однорідні члени
речення. Поясніть розділові знаки. Якими членами речення є узагальнювальні слова?
1.На городі красувалися достиглі овочі капуста морква
буряки. 2.Ні спека сонця ні бурі ні морози – ніщо не вб’є любов мою живу. 3. З хати виходять люди дівчата
молодиці чоловіки – і прямують до майдану.
Лінгвістичне конструювання
Ø Доповніть речення однорідними членами, уставляючи потрібні
розділові знаки: двокрапку,тире, коми. З’ясуйте синтаксичну роль узагальнювальних слів і частини
мови, якими вони виражені. Визначте граматичні основи. Накресліть схеми речень.
1. … повсюди
лежала роса. 2. Уранці пахло нектаром польових квітів: … . 3. Почувся передсвітанковий перегук
лісових пташок … .
Ми-
мудреці (вправа 123)
Ø Прочитайте текст і виконайте післятекстові завдання.
- Визначте тему й основну думку тексту.
- Випишіть речення з однорідними членами,
розставте розділові знаки.
- Зробіть синтаксичний розбір (2-ий абзац,
2-ге речення).
Спіймай
помилку(вправа 126) (усно)
Ø Прочитайте речення. Знайдіть у них змістові та
пунктуаційні помилки. Зачитайте речення правильно.
V.
Підсумок .
Однорідні члени речення
Я знаю: Я
вмію:
-
однорідні члени … -будувати речення …
-
однорідними є… -правильно інтонувати їх …
-
узагальнювальне слово… -розставляти та
обґрунтовувати
розділові
знаки.
Повернемося до епіграфа уроку. (Перегляд слайдів про
калину).
Які
враження склалися у вас після перегляду відео слайдів?
Завершуємо
подорож, завітавши на станцію «У гостях у калини». Спробуйте скласти зв’язний
текст із декількох речень на тему «Калина у моєму серці» (усно).
Діти!
Подивіться на кущ калини, які щедрі плоди! Та це не просто ягоди калини. Це
плоди вашої наполегливої праці. І хотілося б, щоб ви шанували одвічні
українські символи. Адже кущ калини біля батьківської
хати – це наш духовний світ, потяг до своєї землі, своїх
традицій. А сьогоднішній урок довів нам, що «Без верби і калини – нема України,
а без знань немає майбутнього».
VI.
Завдання додому.
Повторити 15
(с.59-60), вправа 122.
Написати творчу роботу на тему
«Калина у моєму серці», використати однорідні члени речення.
Немає коментарів:
Дописати коментар